Perhepoliittinen ohjelma
Lapsiperhekeskeisyys ja lapsiperheiden tukeminen ovat keskeinen osa arvojamme. Ydinperhe on yhteiskunnan tärkein perusyksikkö ja on tärkeää, että poliittiset toimet ja päätökset ovat sen mukaisia. Perheiden perustamisen ja perheiden hyvinvoinnin mahdollistamisen ja turvaamisen tulee olla julkisen vallan ylin tavoite. Perhepoliittisen ohjelman päävaatimus on, että Suomessa edellytykset perheen perustamiselle olisivat jatkossa entistä kannustavammat.
Onnistunut perhepolitiikka on avainasemassa suomalaisten tulevaisuuden turvaamisessa. Hyvinvointivaltio kehittyy ja rakentuu sellaisen perhepolitiikan varaan, joka tukee perheitä ja omia kansalaisiaan vauvasta vaariin. Vakaa hyvinvointivaltio edellyttää vakaata väestöpohjaa turvaamaan hyvinvointivaltion jatkuvuutta. Suomen tuleekin pyrkiä väestöpolitiikkaan, jonka tavoitteena on tasainen tai kasvava väestö.
Syntyvyys on kuitenkin laskenut Suomessa alle väestön uusiutumistason, eli keskimäärin lapsia syntyy alle kaksi jokaista naista kohden. Voidaan puhua jopa syntyvyyskriisistä. Suomen tulisikin tehdä syntyvyyden nostamisesta politiikan kärkiteema valtio- ja kuntatasolla, sillä lapset ja hyvinvoivat perheet ovat maamme tulevaisuus. Mielikuva lapsiperhearjesta on julkisessa keskustelussa valitettavan usein negatiivinen: jatkuvaa väsymystä, riitelyä ja ”oman elämän” päättymistä. Muutoksen tulisi näin ollen koskea laaja-alaisemmin myös asenteita ja keskusteluilmapiiriä. Suomi tarvitseekin kokonaisvaltaista kulttuurinmuutosta perheystävällisempään suuntaan.
Tällä hetkellä Suomi käyttää satoja miljoonia euroja hankkeisiin, joista ei tosiasiallisesti ole minkäänlaista hyötyä suomalaiselle yhteiskunnalle. Meidän on asetettava uudet arvot ja kriteerit sille, mihin haluamme suomalaisten veroeuroja käytettävän. Vastuullinen taloudenpito on tärkeää, mutta tuleviin sukupolviin on pystyttävä panostamaan merkittävästi. Maamme vaatii merkittäviä taloudellisia lisäpanostuksia Suomen kansalaisille kohdistettavaan lapsi- ja ydinperhemyönteiseen perhepolitiikkaan. Taloudelliset lisäpanostukset perhepolitiikkaan maksavat itsensä takaisin parantuneen huoltosuhteen ja tulevaisuudessa lisääntyvän verokertymän muodossa. Tarvittaessa tässä ohjelmassa toimenpiteet voidaan toteuttaa määräaikaisina kokeiluina, jotta niiden vaikutuksia pystytään tarkastelemaan.
Väestökato uhkaa Suomea
Syntyvyyden romahdus on yksi Suomen suurimmista haasteista. Vanheneva väestö johtaa heikkenevään huoltosuhteeseen, jossa yhä pienenevä työikäinen väestö joutuu kustantamaan kasvavan eläkeläisväestön palvelut. Syntyvyyden lasku alle väestön uusiutumistason johtaa lopulta väestön pienenemiseen, minkä negatiivisia vaikutuksia ei voi liioitella. Käytännössä se voi johtaa hyvinvointivaltion palveluista leikkaamiseen. Jos sopeuttamisessa ei onnistuta, voi se syöstä valtion pysyvään taantumaan. Silloin valtionvelkaa on maksamassa yhä pienempi joukko veronmaksajia. Tämä on tuleville sukupolville pitkällä aikavälillä katastrofaalista. Väestökatoa on yritetty paikata maahanmuutolla, mutta maahanmuutto ei pelasta huoltosuhdetta, jos muuttajat eivät ole nettoveronmaksajia. Ratkaisu laskevaan syntyvyyteen on perhepolitiikan perustavanlaatuinen uudistaminen entistä lapsiystävällisemmäksi.
Yhteiskunnan tulisi antaa tukea perheen perustamiselle. Poliitikoiden yli puoluerajojen tulisi julkisessa keskusteluissa korostaa, että suomalainen hyvinvointivaltio ei jätä lapsiperheitä yksin. Apua ja tukea tulee olla saatavilla julkiselta sektorilta, jotta vanhemmaksi aikovat eivät joudu pelkäämään lapsiarjen keskellä uupumista tai perheellistymisen aiheuttamaa taloustilanteen heikentymistä. Lisärahoitus raskauden aikaisiin palveluihin ja synnytyksen jälkeen tarjottaviin palveluihin sekä lapsiperheille maksettaviin tukiin on välttämätöntä. Erityisesti traumaattisesta synnytyksestä ja synnytyksen jälkeisestä masennuksesta toipumista on tuettava, koska ikävästä synnytyskokemuksesta johtuva synnytyspelko voi pahimmillaan estää useamman lapsen saamisen.
Suomessa monet kunnat ovat ottaneet käyttöön niin kutsutun vauvarahan, joka maksetaan kunnassa syntyvästä lapsesta. Pelkät vauvarahat eivät yksin saa pariskuntia hankkimaan lapsia, mutta ne toimivat tärkeinä signaaleina yhteiskunnan lapsimyönteisyydestä. Lapsen syntyessä maksettava raha voi kuitenkin auttaa perhettä suoriutumaan lapsen syntymän jälkeisistä hankinnoista. Suomen tuleekin säätää tuhannen euron valtakunnallinen vauvaraha, joka maksetaan Suomen kansalaisille ensimmäisestä lapsesta.
- Maksetaan suomalaisille perheille ensimmäisestä lapsesta vauvarahaa 1000 euroa
- Panostetaan raskaudenaikaisiin palveluihin ja lapsiperheiden tukiin
Tuetaan lapsiperheitä
Perhekoot ovat suomessa pienentyneet merkittävästi. Väestömme romahtaa, jos suurimpaan osaan perheistä syntyy vain yksi lapsi. Suurempia perheitä tulee tukea tuloverokevennyksin. Tämä kompensoisi lasten hankinnasta työuraan mahdollisesti aiheutuvia aukkoja, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti palkkakehitykseen ja eläkekertymään sekä työkokemuksen saavuttamiseen. Vanhemman tuloveroa kevennettäisiin asteittain jokaista lasta kohden.
Perhevapaat kaipaavat uudistusta ja perheiden tulisi itse saada päättää, miten he jakavat vapaat perheen sisällä. Yhteiskunnan tai lainsäätäjien tehtävä ei ole määrätä, kumpi vanhemmista saa käyttää perhevapaat ja miten. Yksi keino korjata perhevapaista ja lyhyemmästä työurasta johtuvaa eroa naisten ja miesten tulevissa eläkkeissä olisi ottaa paremmin huomioon lastenhoitoon käytetyn ajan eläkekertymä. Mikäli isän ja äidin eläkekertymä lastenhoidon ajalta jaettaisiin kokonaisuudessaan kahtia, olisi lopputulos tasapuolisempi. Tämä tukisi vanhempien yhteistä vastuunkantoa. Muutos olisi kustannusneutraali ja varsin helppo toteuttaa. Tämän lisäksi olisi syytä selvittää lastenhoidon ajalta kertyvän eläkekertymän kasvattamista, sillä sen taso on Suomessa verrattain alhainen.
Moni suomalainen lykkää perheen perustamista. Tällä on merkittävä vaikutus lopulliseen lapsilukuun, lasten saamisen ongelmiin sekä vanhempana jaksamiseen. Tulevien hallitusten on sitouduttava tukemaan lapsiperheitä entistä enemmän, eikä lapsiperheille maksettavista tuista tule leikata missään tilanteessa.
Suomessa tullaan äidiksi keskimäärin myöhemmin kuin ennen. Tämä voi hankaloittaa lapsen saamista. On varmistettava, että perheen voi perustaa myös nuorena. Yksi merkittävimmistä syistä lykätä lasten hankkimista on henkilökohtainen taloudellinen tilanne. Perheen perustaminen ei tule olla mahdollista vain hyvätuloisille, vaan jokaisella tulisi olla mahdollisuus perustaa perhe varallisuuteen katsomatta.
Lainsäädäntöä tulisi muuttaa siten, että jokaisessa elämäntilanteessa olisi mahdollista saada lapsia pelkäämättä varojen loppumista. Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista tulee edesauttaa kaikin keinoin, johon kuuluu erilaiset joustot työtehtävissä ja työajoissa. Esimerkiksi pienyrittäjille ei pitäisi koitua taloudellisia ongelmia työntekijöiden äitiys- ja isyyslomista. Yrittäjien äitiyspäivärahan määräytyminen on myös palautettava takaisin kuuteen kuukauteen. Vuonna 2020 tehty muutos yrittäjien äitiyspäivärahaan oli tuhoisa. Pahimmillaan se pakottaa yrittäjänä työskentelevän naisen valitsemaan perheen ja yrityksen välillä.
Lapsilisiä on uudistettava. Nykyään lapsilisät määräytyvät siten, että ensimmäisestä lapsesta saa vähiten lapsilisää. Ensimmäisen lapsen hankkimisesta koituu suurimmat kulut, koska suuremmat hankinnat kuten lastenrattaat ja kasvavalle lapselle ostettavat vaatteet, tehdään jo ensimmäisen lapsen kohdalla. Mielestämme lapsilisän progressio tulisi kääntää päälaelleen niin, että ensimmäisestä lapsesta saatu tuki olisi kaikista suurin. Lapsilisät tulee myös sitoa indeksiin, ettei inflaatio laske niiden arvoa. Lapsilisän maksaminen on myös aloitettava jo äitiysloman alkaessa, sillä hankintoja tehdään yleensä jo ennen lapsen syntymää.
- Kevennetään tuloverotusta lapsiluvun mukaan
- Jaetaan isän ja äidin eläkekertymä lastenhoidon ajalta tasan
- Lapsiperheiltä ei leikata missään tilanteissa
- Palautetaan yrittäjien äitiyspäivärahan määräytyminen kuuteen kuukauteen
- Sidotaan lapsilisät indeksiin ja korotetaan ensimmäisestä lapsesta maksettavaa lapsilisää
Mahdollistetaan perhe-elämä tahattomasti lapsettomille
Yhä useammat tahattomasti lapsettomat pariskunnat joutuvat turvautumaan hedelmöityshoitoihin. Teknologisen kehityksen ansioista hedelmättömyyteen voidaan kuitenkin vaikuttaa. Hedelmöityshoitojen lisääntynyt tarve on kasvattanut palveluiden kysyntää merkittävästi, jonka seurauksena jonot hoitoihin ovat verrattaen pitkät. Yhteiskunnan tulee vastata hedelmöityshoitojen palvelutarpeen kasvuun ja kiinnittää erityistä huomiota palveluiden laatuun, tehokkuuteen ja asiaskastyytyväisyyteen.
Tällä hetkellä hedelmöityshoitokertoja on saatavilla julkisessa terveydenhuollossa vain rajoitettu määrä, jonka jälkeen monet niitä tarvitsevat joutuvat hakemaan hedelmöityshoitoja yksityiseltä sektorilta. Tämä on kallista, mutta johtaa monesti lapsen saamiseen. Julkisessa terveydenhuollossa annettavien hedelmöityshoitokertojen määrää on rajoitettava nykyistä vähemmän, jotta lasta haluavien ei tarvitsisi turvautua hintaviin yksityisen sektorin palveluihin, joihin kaikilla hoitoja tarvitsevilla ei ole varaa. Myös yksityisellä sektorilla annettavien hedelmöityshoitojen kela-korvaukset on palautettava.
Hedelmöityshoitojen kysynnän kasvamisessa on otettava huomioon siihen vaikuttavia tekijöitä ja kansainvälisissä tutkimuksissa ilmennyt sperman laadun heikkeneminen vaatii ilmiön syitä ja ongelman mahdollisia ratkaisuja selvittäviä lisätutkimuksia. Suomalainen tapa kerätä ja analysoida potilastietoja antaa hyvät lähtökohdat tutkimusten edistämiselle. Pureutumalla juurisyihin, voidaan vaikuttaa tulevaisuudessa hedelmöityshoitojen kysyntään.
Julkisessa terveydenhuollossa on tarjottava kaikille nuorille maksuttomat hedelmällisyystutkimukset. Näin voidaan välttää ikäviä hedelmättömyyteen liittyviä yllätyksiä myöhemmällä iällä. Tutkimuksista nuoret saisivat myös tärkeää tietoa lapsen saamiseen vaikuttavista tekijöistä.
Sijaissynnytys on tehty Suomessa mahdottomaksi. Tämä on epäreilua, sillä sijaissynnytys on esimerkiksi joillekin lisääntymiskyvyttömille naisille ainoa keino hankkia biologisia lapsia. Suomessa on kehitettävä lainsäädäntöä, joka mahdollistaa suomalaisten kesken solmittavat sijaissynnytyssopimukset, kunhan järjestelyn oikeudenmukaisuus sopimuksen kaikille osapuolille turvataan valmistelun aikana ja lopullisen lain astuessa voimaan. Tämä myös ehkäisisi ulkomaille suuntautuvaa sijaissynnytysturismia.
- Lisätään julkisessa terveydenhuollossa tarjottavien hedelmöityshoitojen määrää
- Palautetaan kela-korvaus yksityisellä sektorilla tehtäviin hedelmöityshoitoihin
- Tarjotaan kaikille nuorille maksuttomat hedelmällisyystutkimukset
- Mahdollistetaan sijaissynnytykset
Tuetaan opiskelijoiden perheellistymistä ja perhe-elämää
Suomen tulee taata vakaat puitteet perheen perustamiselle jo opintojen aikana. Työelämän joustaminen perhe-elämän keskellä koskee myös opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamista. Toisen asteen sekä korkeakoulujen tulisi antaa entistä enemmän mahdollisuuksia vanhemmille, jotka saavat lapsen opiskeluaikana. Oppilaitoksista on tehtävä perheystävällisempiä ja opetussuunnitelmaa tulee mahdollisuuksien mukaan päivittää tukemaan perheellistymistä. Vanhemmille on luotava mahdollisuuksia valmistua tutkintoon yhä joustavammin, kuten esimerkiksi etäopiskelun kautta. On myös syytä tarkastella onko koulutuksissa tiivistämisen varaa tai onko jokaisella alalla aidosti tarve korkeakoulututkinnolle.
Alle 30-vuotiaille vanhemmille on mahdollistettava opintolainahyvitys, siten että ensimmäisen lapsen syntyessä opintolainasta hyvitettäisiin puolet ja toisen lapsen synnyttyä loput. Tämä auttaisi konkreettisesti tekemään perheenperustamiseen liittyviä hankintoja ja panostamaan entistä paremmin perhe-elämään opintojen jälkeenkin. Myös työelämään palaaminen helpottuisi perheen velkataakan keventyessä.
Opintorahan huoltajakorotusta on nostettava. Nykyinen huoltajakorotus on riittämätön arjen kustannuksiin eikä aidosti tue mahdollisuutta perustaa perhettä jo opintojen aikana. Huoltajakorotuksen nostaminen antaa myös viestin siitä, että opiskeluiden ja perhe-elämän sovittaminen on paitsi mahdollista, myös toivottua.
Opintotuen tulorajoista on luovuttava. Tämä parantaisi opiskelijoiden toimeentuloa ja ehkäisisi taloudellista ahdinkoa. Tämä helpottaisi työllistymistä opintojen aikana ja aikaistaisi työuria ja mahdollisesti myös perheen perustamista.
Opiskelijoille olisi myös syytä luoda oma asumistuki, jota ei maksettaisi ruokakunnan mukaan, sillä se helpottaisi opintojen ja perhe-elämän yhdistämistä ja useamman lapsen hankkimista.
- Tuetaan opiskelijoiden mahdollisuutta perustaa perhe
- Mahdollistetaan alle 30-vuotiaille vanhemmille opintolainahyvitys
- Poistetaan opintotuen tulorajat ja nostetaan huoltajakorotusta
- Tehdään opiskelijoille oma asumistuki
Turvataan perhepalvelut
Suomen päivähoitojärjestelmä on kriisissä. Ala ei houkuttele työntekijöitä, minkä lisäksi päiväkotien vajaamiehitys lisää alttiutta vaaratilanteille ja heikentää henkilöstön jaksamista. Vaadimme päivähoidolle lisää rahoitusta, jotta lapsilla olisi mahdollisuus turvalliseen ja opettavaiseen varhaiskasvatukseen. Päivähoitomaksut kuitenkin aiheuttavat ison loven työssäkäyvien vanhempien kukkaroon ja voivat vähentää houkutusta perheen perustamiselle ja useamman lapsen hankkimiselle. Päivähoitomaksujen tulorajoja on nostettava merkittävästi nykytasosta, jotta kaikki pieni- ja keskituloiset perheet ovat maksuttoman varhaiskasvatuksen piirissä. Samalla valtion on huolehdittava valtionosuuksien kautta kunnille riittävästä kompensaatiosta, jotta varhaiskasvatuksen rahoitus ei kuntakentällä vaarannu.
Perhepalvelut on säilytettävä jokaisessa kunnassa. Lapsiperheiden apu on oltava saavutettavissa laaja-alaisesti riippumatta siitä, asuuko lapsiperhe kaupungissa vai pidempien etäisyyksien maaseudulla. On myös kannatettavaa, että kunnat voivat lisätä houkuttelevuuttaan tarjoamalla itsenäisesti kattavampia perhepalveluita.
Ydinperhe, jossa on isä ja äiti, on lapsille luontaisin ja yleensä paras kasvuympäristö. Tämän takia on erittäin tärkeää, että yhteiskunta kannustaa vanhemmuutta hoidettavan ydinperheessä silloin kun se on mahdollista. Tämä voisi ilmetä esimerkiksi parisuhteen tukemisena neuvolassa. Ydinperhe ei ole kuitenkaan kaikille mahdollinen järjestely ja sen vuoksi onkin tuettava myös monipuolisesti erilaisia perheitä, jotta kaikille lapsille voidaan taata mahdollisuuksien tasa-arvo ja arvokas lapsuus.
- Tarjotaan pieni- ja keskituloisille lapsiperheille maksuton varhaiskasvatus
- Säilytetään perhepalvelut kaikissa kunnissa
- Tuetaan kaikkia perhemalleja ydinperhettä painottaen
Tehdään Suomesta aidosti lapsiystävällinen
Lapsiperhearjella pelottelu on varmasti ollut yksi syy syntyvyyden laskuun. Kulttuuristamme on kehittynyt hyvin lapsivastainen, mikä ilmenee lapsia hankkivien syyllistämisenä “ilmastokriisiin” tai sisäistettyyn naisvihaan vetoamalla. Lisäksi lapsuus nähdään usein ohimenevänä vaiheena, vaikka yhteiskunnassa lasten ja lapsuuteen liittyvien asioiden tulisi olla aina läsnä. Lapsiperhearjella myös pelotellaan, vaikka tosiasiassa vanhemmuus on ihana asia, eikä sitä pidä demonisoida. Yhteiskuntaa on kehitettävä siten, että se ottaa avosylin vastaan maailmaan saapuvat uudet suomalaiset.
Nuoria pitäisi pelottelun sijaan kannustaa perheen perustamiseen. Lapsen saaminen ei ole elämän loppu, vaan uuden elämän ja elämänvaiheen alku. Poliitikoiden vastuulla on keskusteluilmapiirin muuttaminen vanhemmuudelle suopeammaksi. Päättäjien tulisi korostaa perhe-elämän positiivisuutta ja erityisesti hyvinvointivaltion roolia lapsiperheiden tukemisessa. Valtiollisten toimijoiden tulisi myös rohkaista ottamaan lapset paremmin huomioon yhteiskunnassa. Julkisissa tiloissa tulisi olla käytössä lapsiparkkeja, jotta esimerkiksi virastojen ja terveysasemien asiointitiloista tulisi lapsiystävällisempiä.
Kotivanhemmuutta vieroksutaan liikaa nyky-yhteiskunnassa. Yhteiskunnassa valloillaan oleva keskustelu kotihoidontuen lakkauttamisesta on lopetettava. Kotihoidontukea tulisi pikemminkin korottaa. Yhteiskunnan on mahdollistettava se, että perheet saavat itse päättää, miten lapsensa hoitavat. Alle 3-vuotiaan lapsen hoitaminen kotona tulisi olla mahdollista riippumatta siitä, maksaako kotikunta kuntakohtaista lisää kotihoidosta. Kotihoidontuen korotus parhaimmillaan laskee myös varhaiskasvatuksen kuormaa ja ratkoo osaltaan varhaiskasvatuksen kriisiä.
Myös yritykset tulee valjastaa mukaan lapsiystävällisemmän yhteiskunnan rakentamiseen. Tästä on jo lupaavia esimerkkejä muun muassa Israelista ja Italiasta, joissa jotkin yritykset tarjoavat työntekijöilleen päivähoidon työpaikalla. Tämä helpottaa työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista. Valtion pitäisi tukea ja kannustaa yrityksiä tuomaan lapsiystävällinen politiikka työpaikoille. Samanlaista mallia tulisi soveltaa myös suomalaisissa korkeakouluissa.
- Järjestetään lapsiystävällisyyteen kannustava valtiollinen kampanja
- Rakennetaan julkisiin rakennuksiin lapsiystävällisiä tiloja, kuten lapsiparkkeja
- Edistetään lapsiystävällistä politiikkaa työpaikoilla
- Korotetaan kotihoidontukea
Varmistetaan kaikille turvallinen lapsuus
Suomen tulee puolustaa lasten oikeuksia, eikä lastensuojelua saa laiminlyödä. Lastensuojelun tilasta ja työntekijöiden kuormituksesta on käyty keskustelua jo vuosia. Kiire, henkilöstövaje ja henkinen kuormitus heikentävät lastensuojelupalveluiden laatua. Yhdellä työntekijällä saattaa olla useita kymmeniä lapsia asiakkainaan, jolloin työtä on vaikeaa hoitaa täysin lapsen etu huomioiden.
Lastensuojelusta on syntynyt Suomessa myös elinkeino, jossa huostaanotetuille lapsille hankitaan sijoituspaikkoja yksityiseltä sektorilta. Sijaishuollossa liikkuu merkittävä, lähes miljardin euron summa. Yksityinen sektori pyrkii tuottamaan palvelun mahdollisimman kustannustehokkaasti, jolloin toimintaa ei tehdä pelkästään lasten ja nuorten hyvinvointia huomioiden.
Suomessa on laadittava kansallinen strategia lastensuojelun tilan parantamiseksi. Vastaavasti hyvinvointialueiden rahoitus on turvattava, jotta lastensuojelun resurssit voidaan taata. Henkilöstövajeeseen on kiinnitettävä huomiota, ja erityisesti lastensuojelun eri alueiden välinen epäsuhta pitää korjata. Lisäksi yksityisen sektorin ylläpitämää sijaishuoltoa tulee valvoa merkittävästi nykyistä tiukemmin, jotta voidaan varmistua lasten oikeuksien toteutumisesta.
Jokaisella lapsella on oikeus perheeseen ja molempiin vanhempiin. Lainsäädännön tulee edistää lasten oikeutta tavata ja ylläpitää suhdetta molempiin vanhempiinsa riippumatta siitä, ovatko vanhemmat edelleen yhdessä. Lasten niin kutsuttu vieraannuttaminen toisesta vanhemmastaan tulisi sanktioida ja seuraukset siitä kirjata selkeästi lainsäädäntöön. Lapset eivät saa olla aikuisten pelinappuloita.
Lainsäädännössä tulisi ottaa paremmin huomioon myös vanhempien oikeudet ja velvollisuudet lasta kohtaan. Lainsäädäntö, jossa mies voi olla erotilanteessa pakotettu maksamaan elatusmaksuja lapsesta, joka ei ole biologisesti hänen, ei ole oikeudenmukainen. Isyys tulisi voida varmentaa tai kumota dna-testillä riippumatta lapsen syntymästä kuluneesta ajasta, mikäli toinen vanhempi on asiassa tietoisesti erehdyttänyt toista vanhempaa.
Eduskunnassa on suhtauduttu asiaankuuluvalla vakavuudella tyttöjen ympärileikkausten eli sukuelinten silpomisten kieltämiseen, mutta henkilökohtaisen koskemattomuuden tulisi kuulua yhtäläisesti myös pojille. Vanhempien uskonnolliset ja kulttuuriset traditiot eivät voi olla peruste poikalastenkaan perusoikeuksien polkemiselle ja pahoinpitelyn tunnusmerkistön täyttävien tekojen rankaisematta jättämiselle. Eduskunnan on säädettävä myös alaikäisten poikien ei-lääketieteelliset ympärileikkaukset rangaistavaksi rikoslaissa. Nykylainsäädännössä pojat on asetettu sukupuolensa vuoksi heikompaan asemaan.
- Lisätään lastensuojelun resursseja
- Kielletään lapsen tietoinen vieraannuttaminen toisesta vanhemmasta
- Korjataan isyyslaki oikeudenmukaisemmaksi
- Huomioidaan lasten turvallisuus julkisten tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa
- Kielletään poikien rituaaliset ympärileikkaukset
Raskaudenkeskeytykset
Noin yksi kahdeksasta raskaudesta päättyy Suomessa raskaudenkeskeytykseen. Raskaudenkeskeytys on tunteita herättävä päätös ja on huolestuttavaa, että liian moni raskaudenkeskeytys tehdään kokien, että se oli ainut vaihtoehto. Perhepolitiikassa tulisi pyrkiä siihen, ettei yhdenkään suomalaisen naisen pitäisi kokea pakkoa päättää raskautta ennenaikaisesti, vaan lapsen pitämistä tulisi pystyä pitämään aitona vaihtoehtona pelkäämättä oman tai lapsen elämänlaadun puolesta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tilastojen mukaan raskaudenkeskeytykset ovat vähentyneet. Tämä on positiivinen kehitys, mitä on tehostettava entisestään tarjoamalla raskaudenkeskeytystä harkitseville parempaa tukea lasten kasvattamiseen ja raskauden viemiseen loppuun asti sekä panostamalla ehkäisyyn.
Kaksi ryhmää vaativat erityistä huomiota: Yli 25-vuotiaiden raskaudenkeskeytykset eivät ole vähentyneet yhtä paljon kuin heitä nuorempien. On syytä selvittää mitkä toimet parantaisivat tilannetta heidän kohdallaan. Suurinta huomiota kuitenkin kaipaavat ne, jotka ovat keskeyttäneet useamman kuin yhden raskauden. Noin kolmasosa kaikista raskaudenkeskeytyksistä tehdään niille, joille on tehty vähintään yksi aikaisempi raskaudenkeskeytys. Siksi tulee selvittää pitkäaikaisen ehkäisyn tarjoamista useita kertoja raskautensa keskeyttäneille.
Raskaudenkeskeytyksen ehtoja koskeva lainsäädäntö on laventunut. Uuden lainsäädännön myötä poistettiin perustelun tarve raskaudenkeskeytystä tehdessä. Vanha lainsäädäntö tulee palauttaa takaisin siltä osin, että raskaudenkeskeytys on perusteltava jollain syyllä, mutta nykymalli voidaan säilyttää siltä osin, että raskaudenkeskeytyksen myöntämiseen tarvittaisiin vain yhden lääkärin lausunto.
Tämän lisäksi on tärkeää, että lääkäreillä ja hoitajilla olisi omatuntoonsa vedoten oikeus kieltäytyä osallistumasta raskaudenkeskeytyksen toteuttamiseen. Tämä on mahdollistettu lähes kaikissa länsimaissa. Muutos olisi tehtävä siten, ettei se vaikuttaisi raskaudenkeskeytyksen saatavuuteen, mutta se mahdollistaisi omatunnollisista syistä raskaudenkeskeytyksen suorittamisesta kieltäytyvien työskentelyn kyseisissä terveydenhuollon tehtävissä. Muutoksella olisi siten työvoimapulaa lieventävä vaikutus naistenklinikoilla.
- Tarjotaan raskaudenkeskeytystä harkitseville vaihtoehtoja
- Pyritään vähentämään raskaudenkeskeytyksiä panostamalla sosiaalihuoltoon ja ennaltaehkäisyyn
- Taataan lääkäreille ja kätilöille oikeus kieltäytyä osallistumasta raskaudenkeskeytyksen toteuttamiseen