Kevätkokous 2024 hyväksyi jäsenaloitteen eläkejärjestelmän uudistamisesta
Seinäjoen kevätkokous hyväksyi jäsenaloitteen eläkejärjestelmän uudistamisesta, joka lisää seuraavan osion talouspoliittiseen ohjelmaan:
Eläkejärjestelmä
Suomen eläkejärjestelmä on menettänyt uskottavuuttaan monien nuorten silmissä. Jotta eläkejärjestelmän kestävyys ja sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus voidaan varmistaa, on järjestelmää uudistettava merkittävästi. Tällä hetkellä eläkkeitä maksetaan Suomessa vuosittain melkein 40 miljardia euroa joista valtion osuudet ovat yli kuusi miljardia, loput pääasiassa työeläkkeitä. Karttuneet eläkeoikeudet on Suomessa nähty omaisuutena, joka nauttii Suomessa parempaa omaisuudensuojaa kuin monissa muissa maissa. Kuitenkin käytännössä työeläkkeet ovat nykyisin Suomessa palkansaajien rahoittamaa sosiaaliturvaa, sillä työeläkkeistä jopa noin 75% maksetaan tällä hetkellä työssäkäyvien palkastaan maksamista eläkemaksuista ja loput eläkerahastoista. Maksussa olevia eläkkeitä rahoittava palkansaajien joukko kuitenkin pienenee ikärakenteen vanhentuessa jatkuvasti samalla kun eläkkeensaajien määrä kasvaa kasvamistaan.
Suomeen on säädettävä eläkekatto, joka määrittelisi ylärajan sille, kuinka paljon eläkettä eläkeläinen voi enimmillään saada. Tilastollisesti eläkeläiset ovat keskimäärin Suomen varakkain ikäryhmä. Vaikka eläkeläisten joukossa on paljon pienellä eläkkeellä eläviä pienituloisia, on suhteellisen suuri osa eläkeläisistä varsin hyvätuloisia ja eläkeläisten joukossa on myös jopa useita kymmeniä tuhansia euroja kuukaudessa eläkettä saavia eläkeläisiä. Leikkaus varsin varakkaiden eläkeläisten eläkkeisiin esimerkiksi eläkekaton tai korkeimpien eläkkeiden nykyistä suuremman verotuksen muodossa ei merkittävästi vaikuttaisi heidän toimeentuloonsa ja elintasoonsa, mutta muutos parantaisi eläkejärjestelmän pitkäaikaista kestävyyttä huomattavasti ja lisäisi eläkejärjestelmän luotettavuutta nuorempien ikäpolvien silmissä. Uudistuksen pidemmän tähtäimen tavoitteena tulee myös olla katon asettaminen myös eläkemaksuihin siirtymäajan ja eläkejärjestelmän vakauttamisen jälkeen.
Eläkekaton lisäksi eläkejärjestelmää tulee vakauttaa niin kutsutulla eläkkeiden indeksijarrulla, joka on käytössä esimerkiksi Ruotsissa. Indeksijarru leikkaisi työeläkkeiden indeksikorotuksia aina silloin, kun eläkemaksuja olisi tarpeen korottaa. Tällöin maksussa oleva työeläke laskisi eniten suurituloisilla eläkeläisillä, mutta pienituloisempia eläkeläisiä muutos ei koskisi, sillä indeksijarru ei puuttuisi kansaneläkkeeseen tai takuueläkkeeseen.
- Luodaan Suomeen eläkekatto tai muu vastaava eläkejärjestelmän toimintaa vakauttava mekanismi, jolla varmistetaan eläkejärjestelmän sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus
- Otetaan käyttöön eläkejärjestelmän indeksijarru