Aluepolitiikka
Johdanto
Koko Suomen on säilyttävä asumiskelpoisena ja elinvoimaisena myös tulevaisuudessa. Tähän päämäärään pyrkimiseen kannustaa kansallismielinen arvomaailma, jossa mitään osaa kotimaasta ei unohdeta eikä mitään aluetta kotimaasta päästetä rappeutumaan. Maaseudun rappeutumisen estäminen on tärkeää Suomessa myös maanpuolustuksellisista ja huoltovarmuudellisista syistä. Autioituvat alueet ovat maanpuolustuksellisesta näkökulmasta turvallisuusriski ja huoltovarmuuden kannalta on tärkeää, että alkutuotanto pidetään käynnissä koko Suomen alueella.
Harvaan asutulla Suomella on oltava tulevaisuus
Suomessa kaupungistuminen etenee pääosin omalla painollaan, joten politiikassa erityishuomiota on kiinnitettävä kaupunkien olemassaolon mahdollistavan maaseudun elinvoimaisuuden ylläpitoon. Maaseudun ja kasvukeskusten keskinäistä riippuvuussuhdetta ei saa unohtaa poliittisia päätöksiä tehdessä. Ruoan ja raaka-aineiden tuotanto ei kasvukeskuksissa onnistu, joten urbaanit asuinympäristöt ovat riippuvaisia haja-asutusalueiden alkutuotannosta. Vastavuoroisesti kasvukeskusten tulee pitää huoli investoinneista maaseudulle.
Suomessa on käynnissä huolestuttava ilmiö lasten ja nuorten turvallisuudesta kasvukeskuksissa. Katujengien ja rikollisuuden lisääntyessä lapset ja nuoret pystyvät varttumaan turvallisemmassa ympäristössä maaseudulla. Pienemmät yhteisöt myös edesauttavat vastuulliseen elämään, sillä sana liikkuu nopeasti nuorien ongelmakäyttäytymisestä. Tällöin myös ongelmiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa onnistuu helpommin. Tämän jälkeen voi lähteä maailmalle toteuttamaan itseään ja mahdollisesti palata myöhemmin takaisin kotiseudulle perheen perustamista varten tai muuttaa jo perustetun perheen kanssa.
Harvaan asuttu Itä- ja Pohjois-Suomi tulee pitää asuttuna turvallisuussyistä, mutta myös alueiden luonnonvarojen vuoksi. Väestönkehityksessä harvaan asutut alueet ovat nykyisin suurimpia häviäjiä, vaikkakin työvoimasta on näilläkin alueilla pulaa. Aluepoliittinen tasa-arvo ei toteudu Suomessa ja EU:n aluekehitysrahoitusta tulisi lisätä harvaan asutuille alueille. Perusteluina voidaan käyttää EU:n pitkää ulkorajaa Venäjän kanssa, jonka puolustaminen pitäisi olla myös EU:n tavoitteiden mukaista. EU:lta Suomen tulisi vaatia aktiivisesti vuosien nettomaksajan roolin hoidosta rahaa myös Suomeen.
Harvaan asutussa Suomessa esiintyy paljon turismia ja vapaa-ajan asutusta, mikä vaatii alueelta myös pysyvää asutusta. Maaseudulle työn perässä muuttajille on säädettävä opintolainahyvitys. Tämä kannustaisi kyseisille alueille nuorempia ja työkykyisiä ihmisiä paikkaamaan huoltosuhdetta. Myös perheiden määrä lisääntyisi maaseudulla, korjaten väestörakennetta entisestään. Vietetty lapsuus maaseudulla myös luo ihmiselle siteen kyseiselle alueelle, mikä edesauttaa alueelle palaamista myöhemmässä elämänvaiheessa.
Pitkän itärajan omaavana valtiona liian harvaan asuttu Suomi on itsessään turvallisuusriski. Riittävä väestö harvaan asutuilla alueilla ja etenkin Itä-Suomessa auttaa takaamaan itärajan puolustusta konfliktitilanteessa. Puolustusvoimien on ylläpidettävä aktiivista toimintaa myös näillä muuttotappioalueilla. Lakkautettuja varuskuntia on syytä palauttaa toimintaan, mikäli varusmiehiä saadaan tarpeeksi tai mikäli Nato olisi kiinnostunut joukko-osastojen perustamisesta Suomeen. Puolustuksen kannalta on olennaista, että harvaan asutuilla alueilla on myös riittävästi sotilaskäyttöön soveltuvia kohteita, joihin perustaa joukkoja puolustamaan laajoja alueita.
- Pidetään koko Suomi asumiskelpoisena
- Tarjotaan maaseudulle työn perässä muuttaville opintolainahyvitystä
- Suomen tulee hakea EU:lta rahoitusta muuttotappioalueiden kehittämiseksi
- Tarjotaan Natolle mahdollisuuksia perustaa sotilasosastoja lakkautettujen varuskuntien tilalle
Laadukas palvelutaso on turvattava koko Suomessa
Maaseudun ja maaseutumaisten alueiden elinvoimaisuuden takeina ovat toimivat ja oikein mitoitetut, etenkin perheiden, lasten ja nuorten palvelut. Mikäli esimerkiksi korkeakouluverkko keskitetään pelkästään suurten kaupunkien ja kasvukeskusten etuoikeudeksi, maaseutu kuihtuu. Koko Suomen on pysyttävä asumiskelpoisena ja nuorten mahdollisuuksia pysyä kotiseudullaan on tuettava esimerkiksi täsmäkoulutusten tai kehittyneiden digitaalisten oppimisympäristöjen, sekä korkeakoulukeskusten avulla. On myös kiinnitettävä huomiota yleiseen ilmapiiriin, jonka mukaan nuorten olisi kasvaessaan lähdettävä oletusarvoisesti kauas perheestään ja tukiverkoistaan. Myös maaseutu, kehyskunnat, maaseutumaiset alueet ja pienemmät kaupungit tarvitsevat nuoria osaajia kehittämään alueiden elinvoimaa, luomaan uutta yritystoimintaa ja rakentamaan Suomen tulevaisuutta.
Jäljellä olevaa kouluverkkoa on puolustettava. 2000-luvulla on lakkautettu säästöjen toivossa ja keskittämisvimmassa täysin elinvoimaisia kyläkouluja, mikä on johtanut kylien kuihtumiseen ja asutuksen keskittymiseen entisestään. Pienet ja turvalliset kyläkouluyhteisöt sekä kohtuulliset koulumatkat ovat puolustamisen arvoisia asioita. Mikäli oppilasennuste alueella ei osoita romahtamisen merkkejä, pelkästään lakkautusuhasta keskusteleminen voi ohjata muuttoaikeissa olevia perheitä valitsemaan toisen asuinpaikan, jolloin maaltamuuton noidankehä on valmis. On selvitettävä valtiotasoista kyläkoululisää, jota jaetaan valtionosuuksina kyläkouluja ylläpitäville kunnille, jotta elinvoimaisten kyläkoulujen tulevaisuus turvataan.
Politiikassa on esitetty toiveita kuntien erikoistumisesta, ja kuntien tehtäväkenttä on murroksessa muun muassa sote-uudistuksen vuoksi. Erikoistumista voisi toteuttaa valtion taholta käytännössä hajauttamalla valtion virastoja ja jopa niiden pääkonttoreita ympäri Suomea. Esimerkiksi Metsähallituksen pääkonttori voitaisiin sijoittaa Pohjois-Pohjanmaalle tai Lappiin, joissa metsäteollisuutta on runsaasti. Myös synnytyssairaalaverkko on pyrittävä säilyttämään alueellisesti hajautettuna. Tämä toisi uusia työpaikkoja ja elinvoimaa myös pienempiin kaupunkeihin.
Valtion virastojen hajauttamista puoltaa myös digitalisaatio ja erityisesti koronakriisin aiheuttama etätyömahdollisuuksien entistä laajamittaisempi käyttöönotto. Useissa valtion virastoissa on työtehtäviä, jotka vaativat vähän tai eivät vaadi lainkaan fyysistä läsnäoloa varsinaisella työpaikalla. Täysin paikkariippumattomissa työtehtävissä myös julkisen rekrytoinnin tulee olla paikkariippumatonta. Onnistunut etätyöskentely vaatii myös toimivat tietoliikenneyhteydet. Valtion ja kuntien pitää tukea toimivien tietoliikenneyhteyksien, esimerkiksi valokuituyhteyksien rakentamista. Samoin valtion ja kuntien tulee tarjota edullisesti etätyöskentelytiloja niille, jotka eivät pysty työskentelemään kotoa käsin tai joilla on viraston lähimpään toimipisteeseen liian pitkä matka. Tämä lisää pienten kuntien elinvoimaa ja pienentää osaltaan myös päästöjä ja työmatkaliikenteeseen kuluvaa rahasummaa.
Yhä useampi valtion tarjoama palvelu on saatavilla täysin sähköisesti. Esimerkiksi lainhuudon saaminen tai rikosilmoituksen tekeminen onnistuu kätevästi internetin kautta. Paikkariippumaton työ tarjoaa mahdollisuudet myös paikkariippumattomalle asiakaspalvelulle. Palveluiden tarjoamista sähköisesti tulee kehittää entisestään, toimivia lähipalveluita unohtamatta. Digitalisaatio tarjoaa mahdollisuuksia myös lähipalveluiden parantamiselle. Monet valtion virastot ovat hajauttaneet toimintansa digitalisaation myötä siten, että esimerkiksi asiakkaan asuinpaikkakunnalla ei ole väliä, vaan palvelua saa minkä hyvänsä paikkakunnan toimipisteessä. Tällaiset palvelut vaativat kuitenkin sitä, että valtion virastojen tulee hajauttaa toimipisteensä sopivin välimatkoin ympäri Suomen, jotta niihin olisi kohtuullinen matka kaikkialta Suomesta.
- Selvitetään valtiojohtoisia tapoja tukea hajautetun kouluverkon säilyttämistä
- Säilytetään hajautettu synnytyssairaalaverkko
- Hajautetaan valtion virastoja lähemmäs niiden vastuualueita
- Parannetaan toimivia lähipalveluita digitalisaatiolla
Kulkuyhteyksien on pysyttävä kuljettavina
Suomessa on maanlaajuisesti pidettävä huolta tiestön kunnosta, joka palvelee niin teollisuuden kuin kansalaistenkin tarpeita. Suomessa autoilijat tuovat suuren määrän veroja valtion kassaan. Tämän vuoksi on kohtuullista, että näistä rahoista väyläverkon kunnossapitoon löytyy tarvittaessa rahaa. Erityisesti maaseudulla, missä yksityisautoilu on välttämätöntä töissä käymisen osalta tulee ottaa huomioon esimerkiksi verotuksessa. Riittävä helpotus edesauttaa sitä, ettei työssäkäyminen tule liian kalliiksi kansalaisille. Tämä myös kannustaisi ottamaan työtä vastaan välimatkoista huolimatta. Kannatamme myös polttoaineiden kohtuullisten hintojen ylläpitoa tarvittaessa valtiollisilla toimilla.
Rautateitä tulee kehittää ja korjata Suomessa. Hyväkuntoinen ja nopea raideliikenne on koko Suomen etu. Junien nopeuden hidastamista vaativat ratavauriot on korjattava viipymättä. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää Itä-Suomen radan kehittämiseen, sillä se palvelee Suomea maanpuolustuksellisesti, ja edistää alueen kehittämistä ja sujuvia kulkuyhteyksiä kyseiselle alueelle. Lisäksi Suomen Nato-jäsenyyden myötä on kehitettävä myös Pohjois-Norjaan suuntautuvaa väyläverkkoa huoltovarmuuden turvaamiseksi. Norjan Jäämeren satamat pysyvät ympärivuotisesti sulana, ja tavaraa pitää pystyä toimittamaan niiden kautta Suomeen toimittamaan, mikäli Itämerellä tilanne eskaloituisi. Näihin hankkeisiin voitaisiin hakea tukea myös EU:lta aluekehitysrahoituksen muodossa.
Suomi on maantieteellisesti käytännössä kuin saari, joka on riippuvainen meriliikenteestä. Tavarat saapuvat Suomeen suurimmaksi osaksi rahtilaivoilla. Tästä syystä on tärkeää, että laivaliikenne kaikilla rannikkoalueillamme on sujuvaa. Vaikkakin laivaliikenne keskittyy vahvasti eteläiseen ja läntiseen Suomeen, ei pohjoisia satamia tule unohtaa. Perämerellä asti sijaitsevat satamat edesauttavat huoltovarmuutta pohjoisessa, sekä madaltavat kuljetuskustannuksia laajalti kyseisellä alueella. Toimivien satamien läheisyys edesauttaa vientiteollisuuden investointeja, sillä vientiteollisuus kulkee vahvasti käsi kädessä laivaliikenteen kanssa.
Maakuntalentojen tukemista tulee tarkastella kriittisesti. Maakuntalentojen rahallista tukemista tulee arvioida sen mukaan, miten nopeasti kyseiseen määränpäähän pääsee rautateitse. Tuet on kohdistettava ensisijaisesti pidempien matkojen maakuntiin, sillä tällöin niillä on auttava vaikutus maaseudun elinvoimaan, yritystoimintaan ja turismiin. Myös reittien käyttöasteita tulee tarkastella, sillä lähes tyhjien koneiden lennättäminen valtion rahoilla ei ole kannatettavaa eikä ympäristöystävällistä toimintaa.
- Korjataan tieverkkoa autoilusta saatavilla verotuloilla
- Korjataan rautatieliikennettä hidastavat rataverkon vauriot
- Kehitetään huoltovarmuuden kannalta tärkeitä kulkuyhteyksiä
- Tarkastellaan kriittisesti vähän käytettyjen maakuntalentojen rahallista tukemista
Työtä ja huoltovarmuutta maataloudella
Koronakriisin aiheuttamat logistiikkaketjujen häiriöt todistivat sen, ettei nyky-yhteiskunta ole vielä täysin valmis toimimaan globaaleissa poikkeustilanteissa. Sen vuoksi on välttämätöntä, että kotimaan omavaraisuusaste pidetään turvallisella tasolla. Lähiruoan tuotannon edistäminen on myös eduksi paikalliselle ruokakulttuurille, työllisyydelle ja taloudelle. Elämän ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta fysikaalisista perustarpeista kuten elintarvikeomavaraisuudesta huolehtiminen on ensimmäinen ja yksi tärkeimmistä seikoista, mitä tulee isänmaan turvallisuuteen ja se koskettaa kaikkia yhteiskunnan osa-alueita.
Maataloustuet ovat tarpeellisia Suomen huoltovarmuuden ylläpitämiseksi, ja tästä syystä Suomen maataloussektoria on tuettava myös jatkossa. Suomen ei tule myöskään asettaa EU:n vaatimuksia tiukempia rajoitteita maataloudelle kilpailukykymme säilyttämiseksi elintarvikemarkkinoilla. Tämän lisäksi Suomen on ylläpidettävä riittävän tasoisia huoltovarmuusvarastoja, eivätkä kansantalouden sopeutustoimet saa näiltä osin vaarantaa huoltovarmuutta.
Alkutuotannon ala on oltava taloudellisesti kannattavaa ja etenkin nuoria on kannustettava nykyistä enemmän maatalousalalle. Maatilayrittäjiltä vaaditaan yhä enemmän korkeatasoisempaa osaamista, mutta alkutuotannon alan koulutuspaikkojen verkosto on karsiutunut ohueksi. Alan valtakunnallinen saavutettavuus lisäisi alan vetovoimaisuutta ja helpottaisi työvoimapulaa. Houkuttelevuutta lisäisi myös byrokratiaviidakon runsas karsiminen.
Alan ahdinkoa voidaan lieventää myös sujuvoittamalla maatilojen omistajanvaihdoksia. Tämä koskee myös veropolitiikkaa. Luovutusvoittoveron poistaminen maatalousmaan ja tuotantorakennusten osalta kuolinpesää jakaessa siinä tilanteessa kun tämä omistus myydään aktiiviviljelijälle olisi sopiva kannustin toiminnan jatkamisen kannalta.
Julkisessa keskustelussa on pitkään hyväksytty ajatus, että karjatalouden tuottamat metaanipäästöt kuormittavat ilmastoa merkittävästi. Kuitenkin tutkimustulosten valossa asia ei ole ollenkaan yksioikoinen. Kritiikki ja näyttö etenkin märehtijöiden ilmastovaikutuksille perustuu yleisesti hyväksyttyyn GWP 100 -malliin, joka asettaa päästökohtaiset lämmityspotentiaalit eri päästölähteille. Kuitenkaan tämä malli ei ota huomioon karjatalouden metaanin kiertoa vaan se yliarvioi tämän lämmityspotentiaalin moninkertaiseksi todellisuuteen nähden. Suomen ei tule perustaa omia ilmastotavoitteita karjatalouden osalta tälle mallille vaan sen on käytettävä tämän kierron huomioon ottava GWP* -mallia.
- Rajataan ruuantuotannon omavaraisuutta ylläpitävät menot talouden sopeuttamistoimien ulkopuolelle
- Edistetään maatalousalan houkuttelevuutta nuorten keskuudessa lisäämällä koulutuspaikkoja ja vähentämällä byrokratiaa
- Sujuvoitetaan maatilojen omistajanvaihdoksia
- Tarkastellaan karjatalouden päästöjä kokonaisvaltaisesti tarkemmin
Suomen metsät ovat Suomen metsiä
Metsäpolitiikka on pidettävä kansallisissa käsissä, sillä metsätalous on Suomen talouden selkäranka. Metsät ovat Suomessa suurimmaksi osaksi yksityisomisteisia, ja näin sen tulee olla jatkossakin. Asiaan liittyy vahvasti perustuslaissakin turvattu omaisuuden suoja. Euroopan unionin harjoittamaa mielivaltaista päätösvallan ulottamista metsien omistukseen ei tule sallia. Suomalaisten metsien- ja metsänomistajien etua on valvottava jatkossakin kansallisesta näkökulmasta. Suomalainen metsänhoito on ja tulee pitää jatkossakin suunnannäyttäjänä muille Euroopan unionin maille. Tämä tarkoittaa jatkuvaa metsätalouden kehittämistä yhä korkeammalle jalostettuihin tuotteisiin.
Suomeen ei saa muodostua tilannetta, jossa metsien päätäntävalta on EU:n käsissä. Mikäli tällaisia rakenteita pääsee syntymään, ne tulee purkaa. Suomi on ollut metsien osalta Euroopan mallimaa, metsiä on hoidettu hyvin ja uutta metsää kasvatetaan kaatuneen tilalle. Muualla Euroopassa tilanne ei ole yhtä hyvä. Tilanne on hälyttävä mikäli huonosti metsänsä hoitaneet maat pääsevät sanelevat Suomelle, kuinka metsiämme tulee hoitaa. Tilannetta, jossa Euroopan Unionin suhteellisesti metsäisin maa, joutuisi ostamaan hiilinieluja muista EU:n maista, ei saa päästää kehittymään. Suomalaisen puun hyödyntämistä ei tule EU:n toimesta rajoittaa millään tavalla, eivätkä hiilinielu- ja ilmastotavoitteet saa muodostua suomalaista metsäteollisuutta ja metsänhoitoa rajoittaviksi tekijöiksi. EU:n johtama metsäpolitiikka tulisi Suomelle äärimmäisen kalliiksi.
Suomessa tulee jatkossakin sallia avohakkuut ja metsänhoidon tulee perustua jatkuvaan uudistamisvelvoitteeseen. Suomalaisia metsänhoitajia tulee kannustaa jatkuvaan kasvatukseen alueilla, joilla se on suotuisaa. Tästä syystä metsänhoitoon tarkoitetut tukimuodot on säilytettävä tulevaisuudessakin. Tukea tulisi lisätä ja sen tulisi kohdistua monipuolisesti metsänhoidon eri vaiheisiin taimikon varhaishoidosta, nuoren metsän hoitoon ja metsän terveyslannoittamiseen, mikä parantaa huomattavasti metsän hiilen sidontaa ja kasvupotentiaalia. Suomessa tulee myös kehittää tuhkalannoittamisen kannattavuutta ja ohjata metsänomistajia jatkuvaan kasvatukseen ja turhien ojitusten välttämiseen.
Suomen tulee tulevaisuudessa houkutella lisää metsäteollisuuden investointeja, ja Suomen tulee pyrkiä viemään ympäristöystävällisen metsänhoidon osaamista muualle maailmaan. Ympäristölainsäädännön tulee olla kansallisesti ennakoitavissa ja hallitusten tulee sitoutua tukemaan taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää metsätaloutta. Suomen metsien tulevaisuuden kannalta ei ole järkevää määritellä prosentuaalisia tavoitteita metsien suojelemiselle. Kansallispuistoja ei tule perustaa valtion tai kuntien harjoittamia pakkolunastuksia käyttäen. Maa-alueiden lunastamisen tulee perustua metsänomistajien vapaaehtoisuuteen. Luonnonhoidon rahoitusta tulisi kohdistaa ympäristön monimuotoisuuden kannalta arvokkaimpiin kohteisiin. Kannustimien tulee olla vaikutuksiltaan siten järkeviä, että ne eivät vaaranna puuraaka-aineen saantia.
- Estetään EU:ta kaappaamasta Suomen metsäpolitiikkaa
- Edistetään metsäteollisuuden investointeja ja metsäalan osaamisen vientiä
- Suojellaan metsiä kunnioittaen metsänomistajien oikeuksia ja häiritsemättä metsäteollisuutta elinkeinona