Vastine HS:n uutisointiin koskien asenteellista opetusta lukion yhteiskuntaopin tunnilla

Sillä HS ei suostunut julkaisemaan saamaamme viestiä oululaisen lukion oppilaalta, joka oli jutun aiheena olevalla yhteiskuntaopin oppitunnilla, jonka diaesityksessä johdatellaan ja käsitellään yksipuolisesti väitettä siitä, ovatko konservatiivit tyhmiä, julkaisemme viestin itse oppilaan luvalla.
“Tunnin aiheena oli politiikka, ja opettaja kävi läpi Suomen puolueita perustiedoilla: niiden perustamisvuotta, keskeisiä aatteita sekä ajamia tavoitteita. Perussuomalaisten osalta hän kuitenkin kuvasi puoluetta negatiivisesti sanoen, että kyseessä on ”katoava puolue”, joka ajaa tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa. Sen jälkeen opettaja esitteli kalvon konservatiiveista ja liberaaleista, jossa hän selitti lyhyesti näiden käsitteiden tarkoitusta. Seuraavalla kalvolla hän esitteli konservatiivin ja liberaalin ”tyypilliset piirteet”: konservatiivi oli köyhä, ei-korkeakoulutettu ja maaseudulla asuva, kun taas liberaali oli rikas, korkeakoulutettu ja kaupunkilainen. En ehtinyt ottaa tästä kalvosta kuvaa. Seuraavalla kalvolla josta otin kuvan opettaja esitti suoraan lauseen: ”Yleisesti ottaen konservatiivit ovat tyhmempiä.” Hän perusteli tätä väitettä omalla teoriallaan, jonka mukaan ne, jotka kokeilevat uusia asioita, kehittävät keksintöjä ja pärjäävät, kun taas vanhoihin tapoihin takertuvat ”kuolevat” ikään kuin luonnonlain mukaisesti. Opettaja esitteli muuten kalvon kirjoitetun tekstin mukaisesti, mutta hymyillen. Asiasta ei käyty keskustelua koska suurin osa oppilaista pelasi tietokoneella ja tunti oli niin lopussa että meille laitettiin vaan tehtäviä. Eli opettaja puhui aluksi käsitteiden tarkoituksia ja puolueiden perustietoja mutta perussuomalaisten kohdalla hän sanoi sen ”katoava puolue” ja sen jälkeen hän meni kertomaan niistä konservatiivien ja liberaalien ”piirteistä” ja sen jälkeen tuli minun kuvan dia jossa hän sanoi sen että konservatiivit ovat tyhmiä ja perusteli sen teoriallaan jonka jälkeen meille annettiin tehtäviä.”
Pidämme tätä tapahtumien kulkua täysin mahdollisena, sillä saimme jutun jälkeen pääsyn kyseisen kurssin opetusmateriaaleihin, jonka perusteella tunnilla on kylläkin käsitelty puolueita ja poliittisia ideologioita. Tätä myös alleviivaa se, että konservatismia käsittelevää väitettä, olkoot kyse sitten “mediakriittisyydestä”, on muokattu HS:n jutun jälkeen neutraalimmaksi.